piątek, 4 lipca 2025 r.

imieniny: Aureli, Malwiny, Zygfryda

19°

Oświadczenie Zarządu Powiatu Wejherowskiego odczytane podczas sesji w dniu 3 lipca 2025 r.

Oświadczenie Zarządu Powiatu Wejherowskiego odczytane podczas sesji w dniu 3 lipca 2025 r.

Oświadczenie Zarządu Powiatu Wejherowskiego

dotyczące odwołania ze stanowiska Dyrektora Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Wejherowie,

Dyrektora Powiatowego Zespołu Szkół nr 3 w Wejherowie

i Dyrektora Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Rumi

Zwołana dziś sesja nadzwyczajna Rady Powiatu dotyczy sprawy wyjątkowo trudnej, ale istotnej – decyzji Zarządu Powiatu o odwołaniu z funkcji trzech dyrektorów szkół. Jako organ wykonawczy powiatu podejmujemy głos nie tylko z obowiązku formalnego, ale także z poczucia odpowiedzialności za prawdę, za jakość debaty publicznej i za spokój społeczny w naszym powiecie.

Zarząd Powiatu – w składzie pięcioosobowym – jednogłośnie i w pełni legalnie skorzystał ze swoich kompetencji wynikających z ustawy Prawo oświatowe. Chcemy to mocno i stanowczo podkreślić: mówimy o odwołaniu z funkcji dyrektora szkoły, a nie o zwolnieniu z pracy. Osoby te nadal są nauczycielami i podlegają wszystkim prawom oraz obowiązkom wynikającym z Karty Nauczyciela.

Chcę podkreślić, że dyrektor szkoły nie jest samowładnym właścicielem szkoły. W świetle przepisów prawa to powiat jest właścicielem majątku szkoły, a dyrektor zarządza tym majątkiem w imieniu organu prowadzącego, jakim jest samorząd powiatowy. Pełnienie funkcji dyrektora wymaga więc pełnej współpracy, zaufania i porozumienia z organem prowadzącym, Jeżeli to zaufanie zostaje trwale naruszone i nie ma możliwości dalszej współpracy, Zarząd Powiatu ma prawo, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, odwołać dyrektora z pełnionej funkcji. W tym miejscu podkreślę ponownie, że nie oznacza to rozwiązania stosunku pracy – odwołana osoba nadal pozostaje nauczycielem. Zarząd Powiatu nie zamyka nikomu drogi do obrony swojego stanowiska – jednak ta obrona winna odbywać się w sposób zgodny z prawem i przed powołanymi do tego instytucjami. Rada Powiatu nie jest organem powołanym do rozstrzygania zasadności podjętych przez Zarząd Powiatu uchwał w przedmiocie odwołania ze stanowiska dyrektora szkoły lub placówki.

Wszystkie 3 uchwały o odwołaniu z funkcji dyrektorów zostały podjęte po dogłębnej analizie posiadanych przez Zarząd informacji i ustaleń, w oparciu o fakty ustalone w wyniku kontroli i czynności wyjaśniających. Niektóre z powziętych ustaleń skutkowały wystąpieniami o podjęcie czynności przez inne organy publiczne. Żadna z tych decyzji nie była łatwa ani pochopna.

W tym miejscu należy wyraźnie podkreślić, że zastrzeżenia do określonych aspektów organizacyjnych i finansowych działalności dyrektora szkoły nie oznaczają dyskwalifikacji czy nawet negatywnej oceny całości działalności placówki. Szkoła nie składa się tylko z dyrektora, ale przede wszystkim ze społeczności uczniów i nauczycieli. Zarząd Powiatu nie ingeruje w proces dydaktyczny i wychowawczy szkół. Ten aspekt działalności szkoły leży w rękach grona pedagogicznego, którego członkowie posiadają odpowiednie kwalifikacje, a nadzorowany jest przez Kuratorium Oświaty. Organ prowadzący ocenia i kontroluje tylko aspekty finansowe i organizacyjne działalności szkół, ponosi za nie odpowiedzialności, a tym samym jest uprawniony i zobligowany do ingerencji.

Nieporozumieniem, a wręcz manipulacją jest zrównywanie odwołania konkretnej osoby z funkcji dyrektora z jakimś zamachem na całą społeczność szkolną. Takiemu postawieniu sprawy Zarząd z całą mocą będzie się sprzeciwiał. W obecnej chwili to wszyscy ci, którzy krzyczą, uprawiają internetową propagandę, włączają uczniów, rodziców i nauczycieli do nieformalnych akcji, podważają renomę szkół i burzą spokojny i sprawny przebieg procesu edukacji. DOBRO SZKOŁY TO NIE DOBRO KONKRETNEJ OSOBY PEŁNIĄCEJ FUNKCJĘ DYREKTORA.

To nie Internet i ulica, a są właściwymi miejscami do oceny powziętych przez Zarząd Powiatu decyzji. Istnieją do tego odpowiednie procedury i instytucje.

Tymczasem mamy dziś do czynienia z sytuacją, w której osoby nieakceptujące decyzji samorządu podejmują działania o charakterze publicznej pokazówki. Z przykrością obserwujemy publiczną nagonkę, zwłaszcza w mediach społecznościowych szerzącą mowę nienawiści, podżeganie do społecznej wrogości, przedstawiania rzeczywistości w sposób jednostronny, emocjonalny, a nierzadko po prostu nieprawdziwy.

Wpisy te, nacechowane emocjonalnie, zawierają w swej treści nieprawdziwe informacje, manipulacje, pomówienia i oskarżenia o charakterze wręcz karalnym. Nacechowane agresją, personalnymi atakami, nie tylko podważają zaufanie do instytucji samorządowych, ale także wprowadzają opinię publiczną w błąd, eskalując niepokój, dezinformację i niepotrzebne konflikty społeczne. Przedstawiana jest wyłącznie własna, subiektywna narracja, pomijająca szerszy kontekst, okoliczności faktyczne oraz ograniczenia wynikające z prawa.

Do tej publicznej nagonki zmuszani są uczniowie i rodzice. Wpływają do Zarządu informacje o tym, że uczniowie są zmuszani do brania udziału w publicznej awanturze, choć nie mają na to ochoty.

Szczególnie naganne jest, że do tej formy przyłącza się Klub Radnych Wspólny Powiat z byłymi członkami Zarządu Powiatu na czele. Nikt z podpisanych pod wnioskiem o zwołanie tej sesji radnych nie podjął żadnych czynności w celu wyjaśnienia okoliczności u źródeł, w  tut. urzędzie, nikt nie zwrócił się o udzielenie informacji, nie zapoznał się z dokumentami z kontroli prowadzonych w jednostkach organizacyjnych. Jednoznacznie wynika z tego, że zamiarem wnioskodawców nie jest zapoznanie się ze sprawami, lecz uczynienie z nich politycznego widowiska.

Zarząd Powiatu nie może i nie zamierza odpowiadać w takim samym tonie. Obowiązują nas przepisy prawa, etyka służby publicznej i przede wszystkim odpowiedzialność za całe lokalne środowisko edukacyjne.

Mimo że w przestrzeni publicznej pojawiają się liczne zarzuty, manipulacje i próby zbudowania fałszywego obrazu sytuacji, Zarząd Powiatu nie będzie publicznie ujawniał i komentował wszystkich przesłanek i szczegółów, które doprowadziły do odwołania tych osób z funkcji. Wynika to z szacunku dla obowiązujących przepisów, dla tajemnicy służbowej, dla dobra szkoły, uczniów, rodziców oraz całej wspólnoty samorządowej.

Pragniemy jednocześnie przypomnieć, że odwołani dyrektorzy są nauczycielami – a to oznacza, że nadal obowiązują ich określone standardy zachowania i postawy, zapisane w ustawie Karta nauczyciela. Każdy nauczyciel zobowiązany jest do przestrzegania zasad etyki zawodu, do dbania o swój autorytet i wzór postępowania. Publiczne szerzenie nieprawdy, podsycanie nastrojów niechęci, podważanie autorytetu instytucji państwowych – to zachowania całkowicie sprzeczne z misją zawodu nauczyciela.

Apelujemy o umiar, o odpowiedzialność za słowa, o powrót do wartości, które powinny być wspólne – niezależnie od zajmowanego stanowiska. Edukacja wymaga spokoju, odpowiedzialności i zaufania. Budowanie napięcia, straszenie społeczności i eskalowanie nieprawdziwych narracji może wyrządzić krzywdę przede wszystkim młodzieży i nauczycielom.

Apelujemy do wszystkich członków społeczności lokalnej – rodziców, uczniów, nauczycieli – o rozwagę i odpowiedzialność. Wzywamy także osoby, które publikują oszczercze wpisy, do powstrzymania się od dalszego szerzenia dezinformacji, manipulacji i mowy nienawiści. Nie będzie przyzwolenia na publiczne zastraszanie samorządowców, dyrekcji szkół ani kogokolwiek, kto uczciwie pełni swoją funkcję.

Zapewniamy, że Zarząd Powiatu nie działa przeciwko żadnej szkole, nie działa przeciwko uczniom ani rodzicom. Naszym jedynym celem jest przywrócenie profesjonalnego, zgodnego z przepisami prawa spokojnego i bezpiecznego zarządzania szkołami, które były dotknięte poważnym kryzysem zaufania i organizacyjnej spójności.

Zarząd Powiatu nie będzie uczestniczył w publicznych awanturach i medialnych prowokacjach. Naszą siłą ma być prawo, uczciwość i spokój – a nie emocjonalna eskalacja konfliktu. Będziemy nadal działać w granicach prawa, zgodnie z procedurami, z myślą o stabilności szkół i dobru wspólnoty lokalnej.

Wszystko, co Zarząd Powiatu miał do przedstawienia na ten temat zostało zawarte w niniejszym wystąpieniu.

Zgodnie z art. 21 ustawy o samorządzie powiatowym radny ma prawo składania interpelacji i zapytań w formie pisemnej za pośrednictwem Przewodniczącego Rady. Zarząd udzieli odpowiedzi na wszystkie złożone w tej formie interpelacje i zapytania, zgodnie z przepisami, po szczegółowej analizie i konsultacji prawnej. Mając na uwadze charakter sprawy będącej przedmiotem dzisiejszej sesji oraz dobro społeczności szkolnych, Zarząd nie będzie udzielał żadnych odpowiedzi poza przewidzianym prawe trybem, w tym w szczególności w trakcie tej naprędce zwołanej sesji, której celem jest polityczne podgrzewanie atmosfery.

 

Przekaż 1,5% w powiecie wejherowskim
Projekt zrealizowany przez Instytut Wsparcia Organizacji Pozarządowych przy współpracy z PITax.pl PIT Online

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Szczegółowe warunki znajdzies w Polityce Prywatności